اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر کنترل خشم و اضطراب مادران دارای فرزند اختلال نافرمانی مقابله¬ای شهر اصفهان

سارا صابری نیا, فرزانه نیک نژادی

چکیده


3

زمینه و هدف: کودکان مبتلا به نافرمانی مقابله ای عموما ناسازگار هستند و بیشتر از همسالان خود رفتارهای لجبازانه و سرکشانه دارند. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر کنترل خشم و اضطراب مادران دارای فرزند نافرمانی مقابله ای شهر اصفهان بود.

روش و مواد: طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با دو گروه آزمایشی و گواه بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای فرزند نافرمانی مقابله ای در شهر اصفهان در سال 1396 بود. روش نمونه گیری به صورت
خوشه ای چند مرحله ای بوده است. 60 نفر از مادران دارای فرزند نافرمانی مقابله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس مادران گروه آزمایش تحت هشت جلسه 90 دقیقه ای هر هفته یک جلسه آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل قرار گرفتند ولی گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه خشم و اضطراب Beck بود و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و نرم افزار SPSS-22 تحلیل شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین (انحراف معیار) خشم حالت گروه آزمایش در پیش آزمون (1/7) 1/36 بود که در پس آزمون به (7/1) 9/27 کاهش یافت (01/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون، (3/6) 8/35 بود که در پس آزمون به (1/6) 6/35 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. میانگین (انحراف معیار) خشم صفت گروه آزمایش در پیش آزمون (5/4) 5/25 بود که در پس آزمون به (9/3) 1/18 کاهش یافت (01/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون، (1/5) 8/26 بود که در پس آزمون به (1/4) 2/25 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. میانگین (انحراف معیار) فقدان کنترل خشم گروه آزمایش در پیش آزمون (3/8) 1/87 بود که در پس آزمون به (3/6) 6/69 کاهش یافت (01/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون، (5/8) 5/87 بود که در پس آزمون به (6/8) 9/87 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. میانگین (انحراف معیار) اضطراب گروه آزمایش در پیش آزمون (6/4) 4/52 بود که در پس آزمون به (7/4) 5/34 کاهش یافت (01/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون، (5/6) 4/51 بود که در پس آزمون به (6/6) 9/51 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود.

نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل منجر به کاهش خشم حالت، خشم صفت، فقدان کنترل خشم و نیز کاهش اضطراب مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شد.


کلید واژه‌ها


تحلیل رفتار متقابل، کنترل خشم، اضطراب، مادران اختلال نافرمانی مقابله ای

تمام متن:

PDF

2

مراجع


Sanaei Kamal S, Babapor Kheyradin J, Abdol Mohamadi K, Fathi A, Dolatyari N. Comparing the mental health of children’s’ mothers with ADHD and normal children’mothers In hamedan. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings. 2013;2(2s): 449.

Sadock J, Sadock VA. Attention-deficit /hyperactivity disorder: new findings suggest partial specificity of effects. J Am Acaemy Child Adolesc Psychiatry. 2015; 48(1):58-70.

Chiarenza GA, Villa S, Galan L, Valdes-Sosa P, Bosch-Bayard J. Junior temperament character inventory together with quantitative EEG discriminate children with attention deficit hyperactivity disorder combined subtype from children with attention deficit hyperactivity disorder combined subtype plus oppositional defiant disorder. International Journal of Psychophysiology. 2018;130:9-20.

Carnes-Holt K. Child–parent relationship therapy for adoptive families. The Family Journal. 2012;20(4):419-26.

Fønhus MS, Ekeland E, Jamtvedt G, Strøm V. Physical exercise for oppositional defiant disorder and conduct disorder in children and adolescents. The Cochrane database of systematic reviews. 2017;2(1):45-63.

Johnston C, Mash EJ, Miller N, Ninowski JE. Parenting in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Clinical Psychology Review. 2012;32(4):215-28

Rajabi S, Nikpoor N. Comparison of the effectiveness of the transactional analysis training and emotion regulation on the improvement of love trauma syndrome: Dealing with the problems caused by the separation and love break up. Archives of Psychiatry and Psychotherapy. 2018;4:17-28.

Temple S. Celebrating functional fluency and its contribution to transactional analysis theory. Transactional Analysis Journal. 2015;45(1):10-22.

Cavanagh M, Quinn D, Duncan D, Graham T, Balbuena L. Oppositional defiant disorder is better conceptualized as a disorder of emotional regulation. Journal of attention disorders. 2017;21(5):381-9.

van Rijn B, Wild C. Comparison of transactional analysis group and individual psychotherapy in the treatment of depression and anxiety: Routine outcomes evaluation in community clinics. Transactional Analysis Journal. 2016;46(1):63-74.

Widdowson M. The importance of research in transactional analysis for transactional analysts. Transactional Analysis Journal. 2018;48(1):33-42.

Horn EK, Verheul R, Thunnissen M, Delimon J, Soons M, Meerman AM, Ziegler UM, Rossum BV, Andrea H, Stijnen T, Emmelkamp PM. Effectiveness of short-term inpatient psychotherapy based on transactional analysis with patients with personality disorders: A matched control study using propensity score. Journal of personality disorders. 2015;29(5):663-83.

Gadow KD, Schwartz J, DeVincent C, Strong G, Cuva S. Clinical utility of autism spectrum disorder scoring algorithms for the child symptom inventory-4. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008;38(3):419-27.

DeVincent CJ, Gadow KD. Relative clinical utility of three child symptom inventory‐4 scoring algorithms for differentiating children with autism spectrum disorder vs. attention‐deficit hyperactivity disorder. Autism Research. 2009;2(6):312-21.

Spielberger CD. StateTrait anger expression inventory. The Corsini Encyclopedia of Psychology. 2010:1(2): 48-69.

Wang YP, Gorenstein C. Psychometric properties of the Beck Depression Inventory-II: a comprehensive review. Brazilian Journal of Psychiatry. 2013;35(4):416-31.

Hasanzadegan Roudsari M, Saeidi Rezvani N. The Effectiveness of transactional analysis training in storytelling method to reduce aggressive behavior in children. Contemporary sociology. 2015;4(7):79-98. [Full text in Persian]

Sepehrian Azar F. Effectiveness of psychotherapy transaction analysis in decreasing symptoms of generalized anxiety disorder. The Journal of Urmia University of Medical Sciences. 2015; 26(4): 311-319. [Full text in Persian]

Honarparvaran N, Khatooni Z, Bagheri S, Namjoo F, Haroonizadeh Z. Effectiveness of Transactional Analysis group on mother-child attachment security in children with oppositional defiant disorder has attachment problems. Journal of Applied Psychology. 2018; 3(4):557-578. [Full text in Persian]

Sundah AJ. The Effectiveness of Transactional Analysis Counseling to Increase Self Esteem. International Journal of Scientific Research and Management. 2018;6(4):102-119.

Arshad A, Ameen K. Usage patterns of Punjab University Library website: A transactional log analysis study. The Electronic Library. 2015;33(1):65-74.

Widdowson MD. Transactional analysis psychotherapy for a case of mixed anxiety & depression: A pragmatic adjudicated case study–‘Alastair’. International Journal of Transactional Analysis Research. 2014;5(2):66-76.

Forghani M, Abadi BA. The Effect of Group Therapy With Transactional Analysis Approach on Emotional Intelligence, Executive Functions and Drug Dependency. Iranian journal of psychiatry and behavioral sciences. 2016;10(2): 10-21.

Alkasir E, Jafarian Dehkordi F, Mohammadkhani P, Soleimani Sefat E, Atadokht A. Effectiveness of Transactional Analysis Group Training in Reducing Control-oriented Behaviors of Spouse in Marital Conflicts. Iranian Rehabilitation Journal. 2017;15(1):57-64.

Maharatih GA, Ismail RI, Mansyur M, Sudiyanto A. An Effective Training Model of Applied Basic Transactional Analysis Module to Improve Problem-solving Skill on Parent–Child Relationship in Indonesia. KnE Life Sciences. 2019 Mar 25;4(12):296-307.

Etemadi-Chardah N, Matinpour B, Heshmati R. Effectiveness of Transactional Analysis Group Therapy on Addiction Intensity of Woman Patients Treated with Methadone. Addiction & health. 2017;9(3):146-55.




DOI: https://doi.org/10.22037/ch.v7i3.25384

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


##submission.copyrightStatement##

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License