اثر بخشی آموزش مدیریت خشم بر مشکلات رفتاری دانش آموزان 12-10 ساله

بای محمد چندری, محمد کاظم فخری, یارعلی دوستی

چکیده


8

زمینه و هدف: کودکان به عنوان یکی از گروه­های سنی آسیب­پذیر در معرض انواع مشکلات روان­شناختی و رفتاری قرار دارند که نیازمند مداخلات روان­شناختی است. هدف این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش مدیریت­خشم بر مشکلات رفتاری  دانش­آموزان ۱۲-۱۰ ساله بود.

روش و مواد: روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بر روی گروه آزمایش و گروه شاهد بود. جامعه­ی آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر گنبدکاووس در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود. نحوه­ی نمونه گیری روش تصادفی چند مرحله­ای بود که 60 دانش­آموز به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره (گروه آزمایش و گروه شاهد) گمارده شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه مدیریت خشم شرکت نمودند در حالی که گروه شاهد، آموزشی در آن دوره دریافت نکردند. پرسشنامه­ی رفتاری (فرم معلم) جهت گرد آوری اطلاعات استفاده گردید. حاصل داده­های این پژوهش با استفاده از روش تحلیل­کواریانس یک­راهه و نرم­افزار spss.20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ ها: میانگین (انحراف معیار) سن دانش­آموزان پسر گروه آزمایش 1/10 (4/1) و دانش­آموزان دختر 7/10 (2/1) بود. میانگین (انحراف معیار) سن دانش­آموزان پسر گروه شاهد 7/10 (6/1) و دانش­آموزان دختر 2/10 (5/1) بود.  میانگین (انحراف معیار) مشکلات رفتاری گروه آزمایش در پیش­آزمون 1/10 (8/12) بود که در پس­آزمون به 6/5 (1/6) کاهش یافت (01/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه شاهد در پیش آزمون 7/10 (1/13) بود که در پس­آزمون به 6/10 (9/12) رسید که از نظر آماری معنادار نبود.

نتیجه­ گیری: مطالعه نشان داد که آموزش مدیریت خشـم منجر به کاهش مشکلات رفتاری دانش­آموزان گردید.


کلید واژه‌ها


درمان مدیریت خشم، مشکل رفتاری، دانش آموزان

تمام متن:

PDF

4

مراجع


Mousavi M, Sohrabi N. Effects of art therapy on anger and self-esteem in aggressive children. Procedia-social and behavioral sciences. 2014;113:111-7.

Browne C, Smith IC. Psychological interventions for anger and aggression in people with intellectual disabilities in forensic services: A systematic review of the literature. Aggression and Violent Behavior. 2018; 39: 1-14.

Jokela M, Power C, Kivimäki M. Childhood problem behaviors and injury risk over the life course. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2009;50(12):1541-9.

Cohen-Mansfield J. Nonpharmacologic treatment of behavioral disorders in dementia. Current Treatment Options in Neurology. 2013;15(6):765-85.

Craig F, Operto FF, De Giacomo A, Margari L, Frolli A, Conson M, Ivagnes S, Monaco M, Margari F. Parenting stress among parents of children with neurodevelopmental disorders. Psychiatry research. 2016;242:121-9.

Cui L, Morris AS, Criss MM, Houltberg BJ, Silk JS. Parental psychological control and adolescent adjustment: The role of adolescent emotion regulation. Parenting. 2014;14(1):47-67.

Eimani-Oshnari M, Amiri-Majd M, Babakhany V. A Comparison of emotional and behavioral problems in children with ADHD at home and school. J Anal Res Clin Med. 2014;2(2):64-70.

Robins CJ, Chapman AL. Dialectical behavior therapy: Current status, recent developments, and future directions. Journal of personality disorders. 2004;18(1):73-89.

Gerhart JI, Varela VS, Burns JW. Brief Training on Patient Anger Increases Oncology Providers' Self-Efficacy in Communicating With Angry Patients. Journal of pain and symptom management. 2017;54(3):355-60.

Goldstein NE, Serico JM, Romaine CL, Zelechoski AD, Kalbeitzer R, Kemp K, Lane C. Development of the juvenile justice anger management treatment for girls. Cognitive and behavioral practice. 2013;20(2):171-88.

Gulchak DJ, Lopes JA. Interventions for students with behavioral disorders: An international literature review. Behavioral Disorders. 2007;32(4):267-81.

Han A, Won J, Kim O, Lee SE. Anger expression types and interpersonal problems in nurses. Asian nursing research. 2015;9(2):146-51.

Karagün E. Examination of anger levels of prospective teachers of physical education and sports. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015;174:3108-14.

Kellner MH, Bry BH, Salvador DS. Anger management effects on middle school students with emotional/behavioral disorders: Anger log use, aggressive and prosocial behavior. Child & Family Behavior Therapy. 2008;30(3):215-30.

Khodam H, Modanlou MM, Ziaei T, KESHTKAR AA. Behavioral disorders and related factors in school-age children of Gorgan. 2009; 4 (14):29-37. (Full text in Persian)

Lök N, Bademli K, Canbaz M. The Effects of Anger Management Education on Adolescents' Manner of Displaying Anger and Self-Esteem: A Randomized Controlled Trial. Archives of psychiatric nursing. 2018;32(1):75-81.

Masi G, Pisano S, Milone A, Muratori P. Child behavior checklist dysregulation profile in children with disruptive behavior disorders: A longitudinal study. Journal of affective disorders. 2015;186:249-53.

Mohammadiarya A, Sarabi SD, Shirazi M, Lachinani F, Roustaei A, Abbasi Z, Ghasemzadeh A. The effect of training self-awareness and anger management on aggression level in Iranian middle school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012;46:987-91.

Reynolds S, Wilson C, Austin J, Hooper L. Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical psychology review. 2012;32(4):251-62.

Nasir R, Ghani NA. Behavioral and emotional effects of anger expression and anger management among adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;140:565-9.

Ryan-Krause P. Preschoolers with ADHD and disruptive behavior disorder. The Journal for Nurse Practitioners. 2017;13(4):284-90.

Shokoohi-Yekta M, Ghobary-Bonab B, Malayeri SA, Zamani N, Pourkarimi J. The relationship between anger and coping strategies of mothers of children with special needs. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015;205:140-4.

Shorey RC, Seavey AE, Quinn E, Cornelius TL. Partner-specific anger management as a mediator of the relation between mindfulness and female perpetrated dating violence. Psychology of violence. 2014;4(1):51.

Smetana JG, Campione-Barr N, Metzger A. Adolescent development in interpersonal and societal contexts. Annu. Rev. Psychol. 2006;57:255-84.

Stein DS, Blum NJ, Barbaresi WJ. Developmental and behavioral disorders through the life span. Pediatrics. 2011;128(2):364-73.

Tosun U. Anger management of students for a peaceful school environment: the group studies. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;159:686-90.

Ayebami TV, Janet K. Efficacy of anger management strategies for effective living among adolescents and youths. IFE PsychologIA: An International Journal. 2017;25(1):47-58.

Hakvoort L, Bogaerts S, Thaut MH, Spreen M. Influence of music therapy on coping skills and anger management in forensic psychiatric patients: An exploratory study. International journal of offender therapy and comparative criminology. 2015;59(8):810-36.

Skotarczak L, Lee GK. Effects of parent management training programs on disruptive behavior for children with a developmental disability: A meta-analysis. Research in developmental disabilities. 2015;38:272-87.

Henwood KS, Chou S, Browne KD. A systematic review and meta-analysis on the effectiveness of CBT informed anger management. Aggression and violent behavior. 2015;25:280-92.




DOI: https://doi.org/10.22037/ch.v7i3.28973

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


##submission.copyrightStatement##

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License