رابطه بين جهت‌گيري اهداف و راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان با هيجانات پيشرفت مثبت و منفي

حسن امین پور, سید داود حسینی نسب, معصومه آزموده

چکیده


0

زمینه و هدف: هيجانات براي يادگيري و پيشرفت دانش‌آموزان و دانشجويان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. هدف این پژوهش تعیین رابطه بين جهت‌گيري اهداف پيشرفت و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان با هيجانات پيشرفت مثبت و منفي تحصیلی در دانشجويان دانشگاه پيام‌نور استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99-1398 بود.

روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع همبستگي بود و جامعه آماری آن همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی است که در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 به تحصیل اشتغال داشتند. براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 391 نفر شامل 264 نفر دختر و 105 نفر پسر انتخاب شدند. برای گردآوري داده‌ها از پرسشنامه‌هاي جهت‌گيري اهداف، راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان و هيجانات پيشرفت استفاده شد. براي محاسبه رابطه بين متغيرها از آزمون ضريب همبستگي پيرسون، و براي بررسي تأثير متغيرهاي پيش‌بين بر متغير ملاک از آزمون رگرسيون گام به گام و جهت تجزيه و تحليل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-24 انجام شد.  

یافته ها: با افزایش جهت‌گیری هدف تسلط مدار گرایشی با میانگین (انحراف معیار) (4) 9/16،جهت‌گیری هدف عملکرد اجتنابی (2/4) 6/16، جهت‌گیری هدف عملکرد گرایشی (4) 1/17 و سبک‌های تنظیم هیجانی شناختی سازگار(7/12) 2/59،نمره هیجانات پیشرفت مثبت (6/20) 3/102 افزایش یافت (001/0>P) و نمره هیجانات پیشرفت منفی (9/29) 7/105 کاهش یافت (001/0>P). با افزایش سبک‌های تنظیم هیجانی شناختی ناسازگار با میانگین (انحراف معیار) (1/9) 1/41، هیجانات پیشرفت منفی (9/29) 7/105 افزایش یافت. جهت‌گيري هدف تسلط مدار گرايشي، سبک‌هاي تنظيم هيجاني شناختي سازگار و جهت‌گيري عملکرد گرايشي 6/31% از واريانس متغير هيجانات پيشرفت مثبت دانشجويان را تبيين مي‌کنند. همچنین مؤلفه‌های جهت‌گيري هدف تسلط مدار گرايشي، سبک‌هاي تنظيم هيجاني شناختي ناسازگار و سبک‌هاي تنظيم هيجاني شناختي سازگار20% از واريانس متغير هيجانات پيشرفت منفي دانشجويان را تبيين مي‌کنند.

نتیجه گیری: با افزایش نمرات مؤلفه‌های جهت گیری اهداف شامل جهت‌گیری هدف تسلط مدار گرایشی، جهت‌گیری هدف عملکرد اجتنابی و جهت‌گیری هدف عملکرد گرایشی، نمره هیجانات پیشرفت مثبت دانشجویان افزایش و هیجانات پیشرفت منفی کاهش یافت. همچنین با افزایش سبک‌های تنظیم هیجان شناختی سازگار، میزان هیجانات پیشرفت مثبت افزایش و میزان هیجانات پیشرفت منفی کاهش یافت. با افزایش سبک‌های تنظیم هیجان شناختی ناسازگار نیز هیجانات پیشرفت منفی افزایش یافت.


کلید واژه‌ها


جهت‌گيري اهداف، راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان، هيجانات پيشرفت مثبت، هيجانات پيشرفت منفي

تمام متن:

PDF

0

مراجع


Markus H, & Wurf E. The dynamic of self-concept: a social psychological perspective. Annual Review of Psychology. 1987; 38(2): 299-337.

Day C, & Lee J C K. Emotions and educational change: Five key questions. In New Understandings of Teacher's Work (pp. 1-11). Springer Netherlands. 2011

Pekrun R. The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 2006; 18, 315–341. doi:10.1007/s10648-006-9029-9

Pekrun R, Frenzel A C, Goetz T, & Perry R P. The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In Emotion in Education; Schurtz, P.A., Pekrun, R., Eds., Academic Press: Amsterdan, The Netherlands, 2007; pp. 13–36.

Kring A M., & Sloan D M. Emotion regulation in psychopathology: A trans diagnostic approach to etiology and treatment. New York: Guilford. 2010

Putwain D W. An examination of the self-referent executive processing model of test anxiety: Control, emotional regulation, self-handicapping, and examination performance. Eur. J. Psychol. Educ. 2019; 1–18.

Kamijo N, Yukawa S.The Role of Rumination and Negative A_ect in Meaning Making Following Stressful Experiences in a Japanese Sample. Front. Psychol. 2018; 9, 2404.

de la Fuente J. Competence for Studying, Learning and Performance under Stress: Self-help Guide for University Students, Graduates and Professional Examination Candidades; e-Publishing Series I+ D+ I; Education & Psychology I+ D+ I: Almería, Spain, 2015.

Goetz T, Frenzel A C, Pekrun R. Regulation von Langeweile im Unterricht. Was Schülerinnen und Schüler bei der “Windstille der Seele” (nicht) tun [Regulation of boredom during classroom instruction]. Unterrichtswissenschaft. 2007; 35, 312–333.

Pekrun R, Goetz T, Daniels L M, Stupnisky R H. & Perry R P. “Boredom in achievement settings: Exploring control value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion”. Journal of Educational Psychology, 2010; 102, 531-549.

Govaerts S, & Gre´goire J. Development and construct validation of an academic emotions scale. International Journal of Testing, 2008; 8, 34–54. doi:10.1080/15305050701808649

Weiner B. The development of an attribution-based theory of motivation: A history of ideas. Educational Psychologist, 2010; 45, 28–36. doi:10.1080/00461520903433596

Watson D, Clark L A, & Tellegen A. “Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales”, Journal of Personality and Social Psychology, 1988; 54: 1063-1070.

Riemer V, & Schrader C. Mental Model Development in Multimedia Learning: Interrelated E_ects of Emotions and Self-Monitoring. Front. Psychol. 2019; 10, 899.

Frenzel A C, Becker-Kurz, B, Pekrun R, Goetz T, & Lüdtke O. Emotion transmission in the classroom revisited: A reciprocal e_ects model of teacher and student enjoyment. J. Educ. Psychol. 2018; 110, 628–639.

Pekrun R, Goetz T & Perry R P. Academic Emotions Questionnaire (AEQ); User’s manual; Department of Psychology, University of Munich: Munich, Germany, 2005; Available online: https://es.scribd.com/doc/ 217451779/2005-AEQ-Manual (accessed on 20 March 2020).

Jermann F, Van-Der-Linden M, Acremont M, & Zermatten A. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ): Confirmatory Factor Analysis and Psychometric Properties of the French Translation. Eur. Journal Psychology Assessment, 2006; 22(2), 126-131.

Eisenberg N, Hofer C, Sulik M J, & Spinrad T L. Selfregulation, effortful control, and their socioemotional correlates. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation 2014; (2nd ed., pp. 157–172). New York, NY: Guilford Press.

Ames C. Classrooms: Goal, structures, and student motivation. J Educ Psychol. 1992; 84(3): 261-71.

Ryan R M, & pintrich P R. Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents’ help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 2011; 89(2),329-341.

Hoffman R L, Hudak-Rosander C, Datta J, Morris J B, Kelz R R. Goal orientation in surgical residents: a study of th e motivation behind learning. J Surg Res. 2014;190(2):451-456. doi: 10.1016/j.jss.2014.01.005 pmid: 24503214

Pintrich P R. An achivment goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory and reserch. Contemp Educ Psychol. 2000; 25(3): 92-104.

Lee J Q, Mcinerney D M, Liem D, & Ortiga Y. The relationship between future goals and achivment goal orientation; An intrinsic-extrinsic 2010.

Kaplan A, & Flum H. Achivment goal orientation and identity formation styles. Educ Reserch Rev. 2010; 5(5): 50-67.

Dweck C S, & Leggett E. A social cognitive approach to motivation and personality. Journal of Psychological Review, 1988; 95, 256-273.

Elliot A J, & McGregor H. A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 2001; 80 (3), 501-519

Garnefski N, Kraaij V, & Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation, and emotional problems. Personality and Individual Differences. 2001; 30 (8). PP 1311-1327.

Hasani J. The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Journal of Clinical Psychology. 2011; Vol. 2, No. 3 (7): 73-85.

Garnefski N, & Kraaij V. The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Psychometric Features and Prospective Relationships with Depression and Anxiety in Adults. European Journal of Psychological Assessment. 2007; Vol. 23(3):141-149.

YokuŞ T, YokuŞ H, & KalaycioĞlu G. The Analysis Of Cognitive Emotion Regulation Skills Of Pre-Service Music Teachers In Terms Of Different Variables. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education. 2013; volume 2, issue 1. www.ijtase.net.

Zhu X, Auerbach r p, Yao Sh, Abela J R, Xiao J, & Tong X. Psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire: Chinese version. Cognition & Emotion. 2008; Volume 22, Issue 2. Pp 288-307.

Pekrun R, Goetz T & Perry R P. Academic Emotions Questionnaire (AEQ); User’s manual; Department of Psychology, University of Munich: Munich, Germany, 2005; Available online: https://es.scribd.com/doc/217451779/2005-AEQ-Manual (accessed on 20 March 2020).

Shokri O, Tamizi N, Abdollahpour M A, Taghvaiy niya A. Validation of the Achievement Goal Questionnaire-Revised Among University Students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2015; Vol 3, Num 4: 107-122.

Gratz K L, & Roemer L. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 2004; 26, 41–54.




DOI: https://doi.org/10.22037/ch.v7i4.31193

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


##submission.copyrightStatement##

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License