تعیین کارکردهای اوقات فراغت در نوجوانان و جوانان و تاثیر عوامل روانشناختی بر آن

سید علیرضا گنجه, هومن نامور, علیرضا آقایوسفی, مهرداد نوابخش

چکیده


0

زمینه و هدف: مزایای فعالیت های روان شناختی به اندازه فعالیت های فیزیکی در اوقات فراغت مهم هستند. هدف این پژوهش تعیین و شناخت کارکردهای اوقات فراغت و تأثیر عوامل روان شناختی بر این کارکردها در نوجوانان و جوانان بود.

روش و مواد: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است، که در آن برای تعیین و شناخت متغیرهای دخیل در پژوهش از روش دلفی فازی استفاده شد. جامعه آماری کلیه نوجوانان 13تا 21 سال استان تهران بودند که 305 نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد شامل معنا در زندگی، اختلال اضطراب فراگیر، هوش هیجانی، گشودگی به تجربه، فراهیجان، سلامت جسمانی، نیاز به تفریح، شادکامی و کار داوطلبانه و پرسشنامه های محقق ساخته شامل شناخت علائق شخصی، آرامش و شکوفایی استعداد بود. داده ها با نرم افزار SmartPLS و با روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: عوامل روان شناختی با میانگین (انحراف معیار) (2/0) 1/2 موجب بهبود کارکردهای اوقات فراغت با میانگین (انحراف معیار) (4/0) 7/2 شدند (01/0>P). متغیرهای عوامل روان شناختی شامل اضطراب با میانگین (انحراف معیار) (6/0) 2/1، فراهیجان (4/0) 1/3، گشودگی به تجربه (4/0) 9/1، هوش هیجانی (6/0) 6/2، معنای زندگی (8/0) 5/3 و شناخت علائق شخصی (3/0) 4/0 و کارکردهای اوقات فراغت شامل آرامش با میانگین (انحراف معیار) (4/0) 0/1، کار داوطلبانه (8/0) 3/3، سلامتی (0/1) 5/4، شادکامی (4/0) 0/1، شکوفایی استعداد (5/0) 3/1 و تفریح (6/0) 4/3 با شاخص های خود دارای ارتباط معنی دار در الگو بودند (01/0>P). همچنین بر اساس شاخص (401/0=GOF)، سطح برازش کلی مدل عالی و قابل قبول بود.

نتیجه گیری: مطالعه نشان داد عوامل روان شناختی باعث بهبود کارکردهای اوقات فراغت شدند.


کلید واژه‌ها


فراغت، اوقات فراغت، عوامل روا­ن­شناختی، تفریح

تمام متن:

PDF

0

مراجع


Ghaderzadeh A, Ghaderzadeh H, Hasanpanah H. Beds and1.1. Ghaderzadeh A, Ghaderzadeh H, Hasanpanah H. Beds and resources for young people to spend their leisure time (survey study of young people aged 18 to 29 in Kurdistan province). Quarterly Journal of Social Studies and Research in Iran. 2015; 4 (4): 661-637. (Full text in Persian)

Hashemi Motlag sh, Aslankhani MA, Safania AM. The Mediating Role of Social Support and Self-Efficacy in Relationship Between Perceived Environment and Participation in Physical Activity of Leisure Time in Employees. Journal of New Approaches in Sports Management. 2019; 6 (21): 104-95. (Full text in Persian)

Ghorbani AM, Shojaee Bavanloo V, Feyzabadi H. Explaining youth leisure as a mechanism to reduce drug use (a comparative study among addicted and non-addicted youth in North Khorasan province). Sociological Studies of Youth. 2016; 6 (19): 121-136.(Full text in Persian)

Moradian K, Moradian P. The role of sports and physical education in filling university students’ leisure time. European Journal of Experimental Biology. 2013; 3(3): 241– 245. (Full text in Persian)

Madge C, Meek J, Wellens J, Hooley T. Facebook, social integration and informal learning at university: ‘It is more for socialising and talking to friends about work than for actually doing work’. Learning, Media and Technology. 2009; 34(2): 141–155.

Greenbank P. Still focusing on the essential 2:1: Exploring student attitudes to extra-curricular activities. Education + Training. 2015; 57(2): 184–203. doi:10.1108/ET-06- 2013-0087

Barnett L A. How do playful people play? Gendered and racial leisure perspec- tives, motives, and preferences of college students. Leisure Sciences. 2011; 33(5): 382–401.

Liu H, Yu B. Serious leisure, leisure satisfaction and subjective well-being of Chinese university students. Social Indicators Research. 2015; 122(1): 159–174.

Gilson C L, Dymond SK. Barriers impacting students with disabilities at Hong Kong university. Journal of Postsecondary Education and Disability. 2012; 25(2): 103– 118.

Rastegar Y, Iman MT, Soroush M, Ebrahimi S. Semantic implications of leisure among the citizens of Isfahan (a qualitative study). Applied Sociology. 2017; 68 (4): 139-154. (Full text in Persian)

Mousavirad ST, Keshavarz L. Relation of between how leisure and mental health teachers athletes and non-athlet shahin shahr city. Organizational Behavior Management in Sport Studies. 2015; 2 (6): 73-80. (Full text in Persian)

Lambert NM, Stillman TF, Baumeister RF, Fincham FD, Hicks JA, Graham SM. Family as a salient sourceof meaning in young adoulthoold; 2010. 5(5): 367-376

Katz LF, Maliken AC, Stettler NM. Parental meta-emotion philosophy: A review of research and theoretical framework. Child Development Perspectives. 2012; (6) 417-422.

Miceli M, Castelfranchi C. Metaemotions and the complexity of human emotional experience. New Ideas in Psychology. 2019; 55: 42-49.

Mesrabadi J, Ostovar N, Jafarian S. Discriminativeand construct validity of meaning in life questionnaire for Iranian students. Journal of Behavioral Sciences. 2013; 7(1): 83-90. (Full text in Persian)

Naeinian M, Shaeiri M, Sharif M, Hadian M. To Study Reliability and Validity for A Brief Measure for Assessing Generalized AnxietyDisorder (GAD-7). CPAP. 2011; 2(4): 41-50. (text in Persian)

Athari1 Z, Karimian N, Hedayati F, Naderzadeh Y, Nazari AA. Standardization, Reliability and Validity of Schutte Emotional Intelligence scale Bandar Abbas High School students. Hormozgan Cultural Research Journal. 2018; 16: 77-91 (text in Persian)

Moshirian Farahi SM, Asghari Ebrahimabad MJ, Gorji A, Bigdeli I. Psychometric Features of the Big-Five Personality Questionnaire for Children and Adolescence in Mashhad. Journal of Shafaye Khatam. 2018; 7(1): 13-22. (Full text in Persian)

Rahmanian Z. Vaez Mousavi SMK. Psychometric Properties of Metacognition Questionnaire and Positive Excitement in Athletes. Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry. 2015; 1 (3): 62-44. (Full text in Persian)

Lali M, Abwdi A, Kajbaf MB. Construction and validation of Lifestyle Questionnaire (LSQ), Psychological Research. 2013; 15 (1). (Full text in Persian)

Kazemi Sh, Kakavand AR. Jalali MR, Javadi HR. Relationship between basic glasser needs and high blood pressure in middle-aged people: The mediating role of humor. Scientific Journal of Qazvin University of Medical Sciences. 2018; 2 (97): 64-73. (Full text in Persian)

Alipor A. The relationship between coping strategies and students' happiness. Journal of Tabriz University. 2011; 5 (18): 90-75. (Full text in Persian)

Abbasi P, Kianipour N, Demir Özdenk G, Ziapour A. Dataset of leisure time among students at Kermanshah University of Medical Sciences and its relationship with health-related quality of life (HRQOL). 2018; Data in Brief 21: 122-127 www.elsevier.com/locate/dib.

Cheng TM, Chang SY. Chan YY. I know you are suffering from burnout: The moderated mediation effects of "leisure benefits" and "leisure coping" on the burnout model of flight attendants. Journal of Air Transport Management. 2018; 71: 119-129.

Abbasi Darebidi A, Mahmoudian SA. Investigating the strategies for using leisure time in the Quran and hadiths and its effect on health. Bi-Quarterly Journal of Quranic Interdisciplinary Research. 2016; 6 (2): 7-20. (Full text in Persian)

Sharafuddin, S H. Ahl al-Bayt (AS) style in entertainment and leisure. Journal of Islamic Studies and Psychology. 2015; 9 (16): 54-27. (Full text in Persian)

Tamizafar R, Azizi M. Investigating the relationship between leisure and social vitality in Isfahan. Social Work Research Journal. 2018; 2(6): 209-231. (Full text in Persian)

Sedigi KH H. Monetary valuation and cost-benefit analysis of voluntary activities by value accounting method and voluntary investment. Journal of Rescue and Relief. 2017; 8 (1 and 2): 144-159. (Full text in Persian)

Abdoli K, Abdoli Z. Assessing the needs and issues affecting students' leisure time. Journal of Psychological Studies and Educational Sciences. 2018; 3 (4): 69-78. (Full text in Persian)

Zhang J, Zheng Y. How do academic stress and leisure activities influence college students' emotional well-being? A daily diary investigation. Journal of Adolescence. 2017; 60: 114-118.

Grund A, Senker K. Motivational foundations of self-control and mindfulness and their role in study leisure conflicts. Learning and Individual Differences. 2018. 68: 72-84.




DOI: https://doi.org/10.22037/ch.v7i4.31212

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


##submission.copyrightStatement##

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License