تأثیر نوروفیدبک بر حافظه حرکتی و حافظه فضایی
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 4 شماره 2 (1402),
1 September 2023
https://doi.org/10.22037/soren.v4i2.45753
چکیده
سابقه و هدف: بسیاری از رشته های ورزشی به اجرای تکنیکهای مختلف و با دقت نیاز دارند و لازم است ورزشکاران و و مربیان در کنار تمرینات جسمانی خود این نیازها را نیز به طور بهینه ای براورده نمایند و موجب بهبود و تسریع عملکرد شوند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات نوروفیدبک بر حافظه حرکتی و حافظه فضایی انجام شد.
روش کار: آزمودنیهای این پژوهش 15 نفر دانشجوی دختر ورزشکار با میانگین سنی (2/26±95/2) بودند و با توجه به معیارهای تحقیق و پس از پر کردن پرسشنامه سلامت روان عمومی (GHQ)، که ملاک ورود به آزمایش بود، بهصورت داوطلبانه و در دسترس انتخاب شدند. ابتدا حافظه حرکتی و حافظه فضایی آزمودنیها به ترتیب توسط آزمون زمان واکنش زنجیرهای متناوب و نرمافزار کرسی بلاک، سنجیده شد. سپس با استفاده از دستگاه پروکامپ ده کاناله نروفیدبک و نرمافزار بیوگراف، پروتکل تمرینی شامل افزایش موج اس ام آر (12-15)، سرکوب تتا و بتا در ناحیه Cz و به مدت 10جلسه، هر جلسه 30 دقیقه و دو بار در هفته مداخله تحقیق انجام شد. آزمونهای یادشده مجدداً به شکل پسآزمون تکرار شد. از آزمون t همبسته بهمنظور بررسی تفاوت میان پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد تمرینات نوروفیدبک تأثیر معناداری بر حافظه حرکتی (001/=p) و حافظه فضایی (001/0=p) داشت.
نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت با استفاده از تمرینات نوروفیدبک میتوان عملکردهای حافظه را تحت تاثیر قرار داد و حافظه حرکتی و حافظه فضایی را تقویت کرد. با توجه به نقش این دو حافظه در اجرای ماهرانه حرکات میتوان از این روش در کنار تمرینات روتین ورزشکاران برای بهبود تواناییهای شناختی آنها بهره برد.
- تمرینات نوروفیدبک
- حافظه حرکتی
- حافظه فضایی
- عملکرد
ارجاع به مقاله
مراجع
Hammond DC. What is neurofeedback?. Journal of Neurotherapy 2007;10:25-36.
Baddeley A. Working memory, thought, and action. OUP Oxford; 2007.
Johnson EA, Adamo-Villani N. A study of the effects of immersion on short-term spatial memory. Engineering and Technology 2010;71:582-587.
Edwards WH. Motor learning and control: From theory to practice. Cengage Learning 2010.
Ofengenden T. Memory formation and belief. Dialogues in Philosophy, Mental and Neuro Sciences 2014;7:34-44.
Foster JK, Lidder PG, Sünram SI. Glucose and memory: fractionation of enhancement effects?. Psychopharmacology 1998;137:259-70.
Yaroshevich AO. Prosopon interface conception 2018:302. [In Russian]
Edwards WH. Motor learning and control: From theory to practice. Cengage Learning 2010.
Larsen S, Sherlin L. Neurofeedback: an emerging technology for treating central nervous system dysregulation. Psychiatric Clinics 2013;36:163-8.
Kaiser DA, Othmer S. Effect of neurofeedback on variables of attention in a large multi-center trial. Journal of Neurotherapy 2000;4:5-15.
Gunkelman JD, Johnstone J. Neurofeedback and the brain. Journal of Adult Development 2005;12:93-8.
Lubar JF. Neocortical dynamics: Implications for understanding the role of neurofeedback and related techniques for the enhancement of attention. Applied Psychophysiology and Biofeedback 1997;22:111-26.
Vernon D, Egner T, Cooper N, Compton T, Neilands C, Sheri A, Gruzelier J. The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance. International Journal of Psychophysiology 2003;47:75-85.
Strack, Benjamin, M. Linden and Vietta Wilson. Biofeedback & Neurofeedback Applications in Sport Psychology. 2011.
Evans JR, Abarbanel A, editors. Introduction to quantitative EEG and neurofeedback. Elsevier; 1999.
Domingos C, Peralta M, Prazeres P, Nan W, Rosa A, Pereira JG. Session Frequency Matters in Neurofeedback Training of Athletes. Applied Psychophysiology and Biofeedback 2021:1-0.
Rasey H, Lubar JF, McIntyre A, Zoffuto A, Abbott PL. EEG biofeedback for the enhancement of attentional processing in normal college students. Journal of Neurotherapy 1995;1:15-21.
Doppelmayr M, Weber E. Effects of SMR and theta/beta neurofeedback on reaction times, spatial abilities, and creativity. Journal of Neurotherapy 2011;15:115-29.
Jen-Jui Hsueh, Tzu-Shan Chen, Jin-Jin Chen, and Fu-Zen Shaw. Neurofeedback Training of EEG Alpha Rhythm Enhances Episodic and Working Memory. Haman Brain Maping 2016.
Golizadeh Z, Babapour J, Rostami R, Beyrami M, Poursharifi H. Effects of neurofeedback on working memory. Journal Of Psychology 2011;5:87-100. [In Persian]
Bahrami S, Yazdanbakhsh K. Effects of Neurofeedback on improvement auditory memory in students of Islamic Azad University of Kermanshah. Zanko Journal of Medical Sciences 2017;17:68-78.
Abedanzadeh R, Shetab Boushehri N, Alboghebeysh S, Rezaeemanesh S, Barati P. Effect of Selected Beta/Theta Neurofeedback Training on Static and Dynamic Balance in the Elderly in Ahvaz City (Iran). Qom University of Medical Sciences Journal 2018;11:95-103.
Taghizadeh f, Hosseini F, Aghdasi, M. Effect of SMR Neurofeedback Training on Performance of Table Tennis Players. Journal of Sport Psychology Studens 2019;27:55-66.
Hojabrnia R, Tahmasebi Boroujeni Sh. Improvement of Visual and Spatial Memory as a Result of Neurofeedback with an Emphasis in Decreasing Beta Wave and Increasing SMR Wave. Neuroscychology 2018;4.
Parsons B, Faubert J. Enhancing learning in a perceptual-cognitive training paradigm using EEG-neurofeedback. Scientific Reports 2021;11:1-0.
Besharat MA. Reliability and Validity of a short form of the Mental Health Inventory in an Iranian population. Iran J Forensic Med 2009;15:87-91.
Corsi P. Memory and the medial temporal region of the brain. Unpublished doctoral dissertation), McGill University, Montreal, QB. 1972.
Ahar S, Aslankhani MA, Zareian E. Effect of Different Offline Periods on Consolidation Process Based on Stability in Implicit Motor Memory of Veteran and Disabled Athletes. Iranian Journal of War and Public Health 2016;8:67-73.
Lawrence JT. Neurofeedback and your brain: A beginner’s manual. New York: Faculty, NYU medical center & brain research lab 2002.
Monastra VJ, Lubar JF, Linden M, VanDeusen P, Green G, Wing W, et al. Assessing attention deficit hyperactivity disorder via quantitative electroencephalography: An initial validation study. Neuropsychology 1999;13:424.
Chabot RJ, Serfontein G. Quantitative electroencephalographic profiles of children with attention deficit disorder. Biological Psychiatry 1996;40:951-63.
Demos JN. Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company 2005.
Ratey JJ. A user's guide to the brain: Perception, attention, and the four theatres of the brain. Vintage 2001.
Egner T, Sterman MB. Neurofeedback treatment of epilepsy: from basic rationale to practical application. Expert Review of Neurotherapeutics 2006;6:247-57.
Gruzelier J, Egner T. Critical validation studies of neurofeedback. Child and Adolescent Psychiatric Clinics 2005;14:83-104.
Mann CA, Lubar JF, Zimmerman AW, Miller CA, Muenchen RA. Quantitative analysis of EEG in boys with attention-deficit-hyperactivity disorder: controlled study with clinical implications. Pediatric Neurology 1992;8:30-6.
Chabot RJ, di Michele F, Prichep L, John ER. The clinical role of computerized EEG in the evaluation and treatment of learning and attention disorders in children and adolescents. The Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neurosciences 2001;13:171-86.
Klimesch W. EEG alpha and theta oscillations reflect cognitive and memory performance: a review and analysis. Brain Research Reviews 1999;29:169-95.
Ensafi E, Rostami R, Dolatshahi B, Poursharifi H, Nouri M. The effectiveness of neurofeedback on the working memory in children with ADHD. Pract Clin Psychol 2014;2:128-34.
Gruzelier J, Egner T. Critical validation studies of neurofeedback. Child and Adolescent Psychiatric Clinics 2005;14:83-104.
Naeinian M, Babapur J, Shaeiri M, Rostami R. The effect of neuroeedback training on the decrement of generalized anxiety disorder (GAD) sympetoms and patients quality of life. Journal of Scientific Research Sychology Tabriz University 2009.
Vernon D, Frick A, Gruzelier J. Neurofeedback as a treatment for ADHD: A methodological review with implications for future research. Journal of Neurotherapy 2004;8:53-82.
- چکیده مشاهده شده: 127 بار
- PDF دانلود شده: 51 بار