Review Article


مروری بر نیرومندسازی پس فعالی و تأثیر آن بر پیامدهای عملکرد حرکتی

زهرا قهرمانی

SOREN Student Sports & Health Open Researches e-Journal: New-Approaches, Vol. 3 No. 2 (1401), 1 August 2022,
https://doi.org/10.22037/soren.v3i2.43731

پاسخ عضله به محرک­های ارادی یا القا شده الکتریکی توسط سابقه انقباضی آن تحت تأثیر قرار می­ گیرد. خستگی بارزترین اثر انقباض است که بوسیله ناتوانی عضله در تولید سطح نیروی موردانتظار منعکس می­شود. با این حال، خستگی می­تواند همراه با نیرومندسازی پس ­فعالی (PAP) باشد که برای بهبود عملکرد عضلانی، به ویژه در تمرینات استقامتی و فعالیت­های سرعتی و قدرتی به ­کار گرفته می ­شود. تعدادی از مطالعات اخیر اصول PAP را در عملکرد حرکتی کوتاه­ مدت بکار برده ­اند، همانطور که از آن بعنوان پایه و اساسی برای تولید بلندمدت تغییرات عصبی عضلانی از طریق تمرینات پیچیده بهره برده ­اند. تمرین پیچیده استراتژی تمرینی است که شامل اجرای یک تمرین مقاومتی سنگین (HRE) قبل از انجام یک حرکت انفجاری با ویژگی­های بیومکانیکی مشابه است که به عنوان یک جفت پیچیده نامیده می­شود. اختلافات میان نتایج مطالعات مختلف تا حدی به دلیل تفاوت در روش­شناسی و طراحی، حالت و شدت HRE، طول فاصله استراحت در و بین جفت­های پیچیده، نوع فعالیت انفجاری، سابقه تمرینی و ماهیت متغیرهای وابسته است. اما واضح است تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اهمیت عملکردی PAP به ­ویژه اثربخشی تمرین پیچیده در ایجاد سازگاری عصبی عضلانی طولانی­ مدت موردنیاز است. عملکرد بهینه زمانی رخ می­دهد که خستگی کاهش یافته، اما اثر نیرومندسازی همچنان وجود دارد. PAP با استفاده از انقباضات تکانه الکتریکی القا شده نشان داده شده و به فسفوریلاسیون زنجیره ­های سبک تنظیم ­کننده میوزین نسبت داده شده است که اکتین و میوزین را نسبت به +Ca2 حساس­ تر می­کند. با این حال، اهمیت PAP برای کاربرد عملکرد به خوبی ثابت نشده است. این مطالعه مروری به بررسی مطالعات مختلف برای درک بهتر اثر PAP بر عملکرد حرکتی پرداخته است.

Original/Research Article


Association Between ABO Blood Types and the Side Effects of the First and Second Doses of COVID-19 Vaccination: a Cross-Sectional Study at Shahid Beheshti University of Medical Sciences

Sajjad Tavakkoli, Farid Moradian, Atefeh Sobhani, Mohammad Rostami Nejad

SOREN Student Sports & Health Open Researches e-Journal: New-Approaches, Vol. 3 No. 2 (1401), 1 August 2022,
https://doi.org/10.22037/soren.v3i2.42873

Background and aim: The rapid global spread of the new SARS-CoV-2 coronavirus strained healthcare resources and caused the rapid introduction of Covid-19 vaccines to combat this virus. Due to this rapid launch and development, it is necessary to monitor complications after vaccination. On the other hand, it has been observed that the ABO blood group may affect the side effects experienced by people who receive the COVID-19 vaccine. This aim of study was association between blood types and the side effects of three types of COVID-19 vaccines (Sputnik, AstraZeneca, and Sinopharm).

Methods: This research was cross-sectional. The research population includes 420 employees of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in Tehran, who received both doses of the COVID-19 vaccine. The association between blood group and symptoms related to the vaccination of COVID-19 after doses 1 and 2 was analyzed with SPSS version 23 software at a significance level of 0.05.

Results: Most of the study participants were male (58.7%). 18.6% were vaccinated with Sputnik vaccine, 75.1% with Sinopharm and 6.3% with AstraZeneca. The results of the research showed that there was no statistically significant relationship between blood groups and side effects of the first and second doses of vaccination for any of the studied vaccines.

Conclusion: COVID-19 vaccination may cause reactions and symptoms. However, ABO blood types do not seem to be a predictor of vaccine reactivity and there was no significant relationship between blood groups and the prevalence of symptoms.

Background and aim: The purpose of this research was to edition of an educational-exercise package for people with intellectual disabilities, with an emphasis on compiling the principles of exercise, the best types of exercises, and the details of the exercise program (FITT-VP) for this people.

Methods: In this research, which was carried out with the financial support of Iran National Science Foundation, the researcher compiled a special exercise training package for these people and implemented this package on 7-18-year-old students with intellectual disabilities and determined the strengths and weaknesses of the exercises and then completed the exercise training package to present to the community. The members of the sample group were 36 students with intellectual disabilities who were studying in an exceptional school in Tehran.

Results: After reviewing the research done, the researchers compiled 12 basic principles of sports training and the best way of sports training in these people, that include cognitive and perceptual-action training, development of muscle function, development of psychosocial skills, development of physical fitness and motor development skills, development of physical activity, specialized sports, aerobic exercises, flexibility exercises, weight loss exercise programs, and balance training.

Conclusion: These guidelines for physical activity and exercise of people with intellectual disabilities are presented and it is suggested that trainers and experts in the field of sports science use these exercises as a comprehensive guide for these people.

تاثیر رسانه های اجتماعی بر بازاریابی ورزشی

لیلا ضیایی, سیده طاهره موسوی راد

SOREN Student Sports & Health Open Researches e-Journal: New-Approaches, Vol. 3 No. 2 (1401), 1 August 2022,
https://doi.org/10.22037/soren.v3i2.43967

سابقه و هدف: این تحقیق مصرف­ کنندگان علاقمند به هر یک از فعالیتهای ورزشی و مصرف محصولات ورزشی را مورد بررسی قرار می­دهد. هدف اصلی این مطالعه درک چگونگی تغییر و تحول بازاریابی ورزشی از زمان اجرای بازاریابی رسانه های اجتماعی، تعیین تاثیر رسانه­ های اجتماعی در بازاریابی ورزشی و تجزیه و تحلیل بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی سنتی در دیدگاه مصرف­ کنندگان و استفاده کنندگان توییتر است.

روش کار: سوالات بر اساس پیشینه علمی و چارچوب مفهومی در بررسی ادبیات ایجاد شده است. یک نظرسنجی کمی برای نمونه مربوطه طراحی شد تا مشخص شود آیا یافته­ های قبلی در مورد موضوعات اعتماد مصرف­ کننده و تعامل بین برندها و مصرف­ کنندگان با نتایج جمع­آوری­شده از نظرسنجی متمرکز بر بازاریابی ورزشی و بازاریابی رسانه های اجتماعی هم­راستا است یا خیر.

یافته­ ها: نتایج این تحقیق نشان داد که رسانه‌های اجتماعی تأثیر فزاینده‌ای بر نحوه تبلیغ برندهای ورزشی محصولات خود و نحوه انجام تلاش‌های بازاریابی بیشتر و بیشتر در رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی آنلاین داشته‌اند. این تحقیق همچنین نشان داد که بازاریابی سنتی دارای یکپارچگی و اعتبار بالاتری در دیدگاه­ های مصرف­کنندگان است، به این معنی که مصرف­ کنندگان به بازاریابی سنتی بیش از بازاریابی رسانه های اجتماعی اعتماد دارند. مصرف‌کنندگان همچنین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را تعاملی‌تر می‌دانند و بیشتر با برندهایی که دوست دارند و در فیدهای رسانه‌های اجتماعی خود می‌بینند، تعامل بیشتری دارند تا با رسانه‌های بازاریابی سنتی.

نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که اعتبار بازاریابی سنتی نسبت به اعتبار بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تأثیر معناداری بر تعامل با سایت‌های رسانه‌های اجتماعی دارد.

ارتباط بین سبکهای رهبری مربیگری با تعهد ورزشی بازیکنان اسکواش استان تهران

mostafa fallahi, الهام سعیدی, مهدی کهندل, مهدی حسینی

SOREN Student Sports & Health Open Researches e-Journal: New-Approaches, Vol. 3 No. 2 (1401), 1 August 2022,
https://doi.org/10.22037/soren.v3i2.44372

سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر ارتباط بین سبک­های رهبری مربیگری با تعهد ورزشی بازیکنان اسکواش استان تهران بود.

روش کار: جامعه آماری این تحقیق را 200 نفر ورزشکار اسکواش منتخب تشکیل دادند که در سال 1392 به رقابت می­پرداختند. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس، تعداد 110 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته و به منظور جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش (چالادوری و صالح 1978) و تعهد ورزشی (اسکانلان و همکاران1993) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و همچنین از آزمون استنباطی کالموگروف–اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده گردید.

یافته­ ها: ارتباط معنی­ داری بین سبک­های تمرین و آموزش، آمرانه، دموکراتیک، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت با تعهد ورزشی مشاهده شد (05/0P<).

نتیجه­ گیری: مربیان ورزشی برای ایجاد و اجرای هر چه بهتر استراتژی­های جذب، حفظ و نگهداری ورزشکاران، باید به اولویت عوامل سبک­های رهبری و تعهد ورزشی ورزشکاران اسکواش توجه ویژه­ای داشته باشند و میزان ارتباط موجود بین این عوامل را در طراحی فعالیت­های خود مدنظر قرار دهند.

مقدمه: امروزه در دنياي كسب و كار، هوش عاطفي به عنوان ابزاري براي سنجش موفقيت سازمان و كاركنان معرفي مي‌شود لذا هدف از اين تحقيق بررسي رابطه‌ي بين هوش عاطفي با نفوذ مؤثر مديران تربيت بدني استان اصفهان بود.

روش بررسی: در یک تحقیق توصیفی-پیمایشی 60 نفر از مدیر عاملان و 120 نفر از مديران تربيت بدني استان اصفهان با استفاده از روش نمونه‌گيري تصادفي طبقه‌اي انتخاب گرديدند. ابزار جمع‌آوري اطلاعات، دو پرسشنامه استاندارد هوش عاطفي بار- آن با 90 سوال و پرسشنامه نفوذ مؤثر راجرز پيتر و آرنولد با 96 سوال بود. پرسشنامه هوش عاطفي مولفه‌هاي ميان فردي، بين فردي، مديريت فشار، انطباق‌پذيري و خلق عمومي را مورد بررسي قرار داد و ضريب پايايي ان از طريق شاخص آلفاي کرونباخ 949/0 گزارش شد. در نهایت داده های به دست آمده با استفاده از ویرایش 18 نرم افزار spss تحلیل شده است.

یافنه ها: يافته‌هاي تحقيق نشان داد که بين هوش عاطفي و نفوذ مؤثر مديران رابطه معناداري مشاهده گرديد (473/0=r) و (01/0p>). اين تحقيق بر اساس مدل رگرسيون نشان داد با افزايش هوش عاطفي ميزان نفوذ مؤثر نيز افزايش مي‌يابد. اين همبستگي مثبت و معني‌دار، در تمام ابعاد هوش عاطفي نمود داشت.

بحث و نتیجه گیری:  با توجه به نتایج این تحقیق هر چه مدير عاملان از هوش عاطفي بالاتري برخوردار باشند، ميزان نفوذ آنان بر کارکنان بيشتر است.